Gör ditt ärende online. Du kan ändra och avboka tid direkt på webben. För frågor använd våra säkra formulär: Kontakta oss eller till din ort.

Diagram som visar ökande längd på
Längd på förkylningsbesvär.

Längre korttidsfrånvaro när många osäkra stannar hemma

Pressnyhet 20200406: Ökad försiktighet och osäkerhet gör att längden på sjukfrånvaron tydligt ökade under veckan 14. Samtidigt fortsatte antalet nya frånvaroanmälningar att minska. Detta visar Previa Sjuk och Frisk, Sveriges mest omfattande och dagsaktuella statistik- och analysverktyg för kort- och långtidsfrånvaro.

Pressmeddelande

–  Att många följer myndigheternas rekommendationer och att man faktiskt stannar hemma ett par dagar extra visar sig också i statistiken, säger Lennart Sohlberg, analytiker på Previa.

Previa Sjuk och Frisk omfattar 156 000 personer på 410 företag och offentliga organisationer över hela Sverige. Sjuk-, VAB- och friskanmälan görs via telefon eller online och inkluderar sjukvårdsrådgivning och uppföljning av sjukfrånvaro.

Trots den lägre andelen nytillkomna frånvaroärenden ligger den totala korttidsfrånvaron kvar på cirka sex procent av medarbetarna frånvarande på grund av korttidssjukdom eller VAB.

Veckan har inte inneburit en uppgång av antal som anmäler influensasymtom som frånvaroorsak. Många ärenden anmäls i en fas när man endast uppvisar milda förkylningssymtom.

Antal frånvaroanmälningar i % av antal anställda. Sjukfrånvaro och VAB, samtliga sjukskrivningsorsaker.

– Många arbetsplatser har snabbt skapat ökade möjligheter till distansarbete. Det kan vara en bidragande orsak till att sjukanmälningarna minskar när man i större utsträckning än tidigare kan jobba hemifrån trots milda förkylningssymptom, Lennart Sohlberg.

Diagram som visar fortsatt hög
Aktuell korttidsfrånvaro, antal per 100 000 medarbetare, per orsak.

– Den vanligast förekommande frågan under veckan till Previas telefonsjuksköterskor var ”När kan jag gå tillbaka till jobbet?”. Många känner sig osäkra, men uppvisar också en positivt ökad försiktighet, säger Maria Steneskog Nyman, chef för Previas Sjuk och Frisk-tjänst.

Genom att synliggöra hur sjukskrivningssituationen ser ut i Sverige så vill Previa bidra med kunskap för att underlätta hanteringen av covid-19 över hela landet.