Tips från experten

Viktigt att koppla bort jobbet under semestern

;

Ingen arbetsgivare kan tvinga sina anställda att vara uppkopplade på semestern, samtidigt har många svårt att inte kolla jobbmejlen. Men att inte låta semestern vara semester kan vara skadligt i det långa loppet.

– Hela poängen är att man har ledigt från arbetet. Semestern är därför en utmärkt tid att träna på strategin att släppa taget om jobbet, säger Kristina Spegel, psykolog på Previa.

Men är det då farligt att kolla jobbmailen då och då? För att svara på det liknar Kristina Spegel situationen det vid ett gummisnodd som är konstant spänd. Till slut nöts gummisnodden ut och förlorar sin spänst – Det är samma med oss människan.

– Det handlar om var man befinner sig mentalt. Att gå in på jobbmejlen gör att tankarna dras till jobbet och påverkar den mentala återhämtningen. Det har ett pris. Du är inte närvarande i den sköna sommaren, tankarna går till jobbet och då får du inte den återhämtning som kroppen behöver.

 

Tips på hur du kopplar bort jobbet under semestern

 

  1. Varva ner och avsluta. Försök att dra ner på tempot inför semestern. Är dina stressnivåer höga när du går på ledighet kan det ta lång tid för kroppen att varva ner. Sätt av tid för att rensa under sista veckan på jobbet och avsluta jobbet innan du stämplar ut.
  2. Städa undan hemmakontoret. Har du jobbat hemma är det bra att städa undan hemmakontoret och låta hemmet vara en jobbfri zon och en plats för vila och återhämtning.
  3. Starta lugnt. Det tar tid att ställa om från arbete till ledighet. Ge dig själv några dagar att varva ned, utan måsten. Vänj dig vid att vara ledig genom att ta två-tre dagar utan några måsten.
  4. Lyssna på kroppen. Låt din energinivå styra vad du ska göra på semestern. Håll inte samma höga tempo som på jobbet och prioritera det du velat göra men inte hunnit med under våren.
  5. Få in rörelse. Försök få till lustfylld rörelse som du mår bra av. Anpassa utifrån dina förutsättningar men låt kroppen få stimuleras fysiskt genom exempelvis en promenad, simning, lek eller annan prestationslös träning. Gärna utomhus för att få solljus.
  6. Sov ut. Sömnen är vår ojämförligt viktigaste stund för återhämtning. Se till att vila mycket och ta sovmorgon. Passa på att ta en tupplur om du känner för det.
  7. Släpp jobbet. Stäng av mobilen och använd e-postens autosvar. Försök skapa de allra bästa möjligheterna för att verkligen koppla bort arbetet. Om du måste hålla en kanal till jobbet öppen så planera in en bestämd tid en eller två gånger i veckan då du läser e-post och lyssnar av meddelanden.
  8. Återhämtning. Forskning visar att kropp, själ och psyke behöver en längre sammanhängande ledighet för optimal återhämtning. Stycka inte upp semestern – se till att ha minst tre – gärna fyra – sammanhängande veckors ledighet.