Rehabilitering och stöd

Förstadagsintyg – Aktivering

Beställ

Om du som arbetsgivare har fattat ett beslut om förstadagsintyg för din medarbetare behöver du aktivera tjänsten här.

Vad tjänsten innebär

Förstadagsintyg – Aktivering ska du beställa om du som arbetsgivare har fattat ett beslut om förstadagsintyg för en medarbetare. Kom ihåg att bifoga en kopia på beslut om förstagadsintyg i din beställning. Det ger oss förutsättningar för en kvalitetssäker leverans vid utfärdande av förstadagsintyg. När förstadagsintyget har aktiverats återkopplar vi med bekräftelse via e-post.

Så går det till

  1. Beställ tjänst
    Fyll i beställningsformuläret och bifoga en kopia på beslut om förstagadsintyg för att aktivera tjänsten för aktuell medarbetare.
  2. Bekräftelse
    När aktiveringen är genomförd får du som beställare en bekräftelse via e-post med information till din medarbetare om hur man går tillväga för att kontakta oss vid sjukdom för förstadagsintyg.

Information till medarbetare

Vanliga frågor

Varför förstadagsintyg?

Ett förstadagsintyg kan göra medarbetaren medveten om sitt sjukfrånvaromönster och du som beställare kan förväntas få lägre korttidsjukfrånvaro. Förmåga att bedöma arbetsförmåga och möjlighet till anpassade arbetsuppgifter kan öka.