Karriärtjänster tryggar medarbetarnas utveckling

Sommaren 2023 lanserar Falck ett nytt tjänsteområde för karriärutveckling och karriärväxling. Här får medarbetare verktyg och expertstöd att utvecklas inom sin organisation, eller när arbetstillfällen försvinner, att ställa om i karriären.

Förändringstakten på arbetsmarknaden är högre än någonsin. Ny teknik skapar både nya affärsmöjligheter och nya arbetstillfällen, samtidigt som nya krav ställs på medarbetares förändringsvilja och motivation att ställa om.

– Det är viktigt för företagen att behålla nyckelkompetens samtidigt som vi går mot en lågkonjunktur och varslen ökar, då kan karriärstödet vara till hjälp, säger Ulrika Eurén, produktägare för karriärstöd på Falck.

opening quote

Vi på Falck ser att allt fler skulle må bra av att karriärväxla, med hälsan i fokus

Tjänster inom Karriär och omställning

• Stödsamtal, Karriär
  • Livs- och karriärplanering
  • Karriärväxling, även med förstärkt hälsostöd

Verktyg för stöd i karriären

De nya tjänsterna syftar till att stärka medarbetares självledarskap, förändrings- och/eller jobbsökarkompetens för att de på ett tryggt sätt ska kunna ta nästa steg, inom eller utanför nuvarande organisation beroende på syfte och mål.

– Vi på Falck ser att allt fler skulle må bra av att karriärväxla, att på ett tryggt sätt, med hälsan i fokus, få hjälp med att matchas mot ett mer passande arbete, säger Ulrika Eurén.

Falcks tjänster bygger på samtalsstöd/coaching och kombineras med olika metoder och verktyg som kan skräddarsys utifrån målet för uppdraget. Verktygslådan innehåller hemuppgifter, övningar, mallar, personlighetstest, länkar och webinars. Användningsområdet kan vara som del i karriärplanering eller stöd i en rehabprocess.