Vanliga frågor

Här hittar du svar på våra vanligaste frågor och var du kan vända dig och om du behöver hjälp eller support.

Allmänna frågor

  1. Vid behov av råd, en undersökning eller en bedömning av en skada, ett problem eller vid ohälsa kommer Falck att ta emot Volvo Groups medarbetare. Det kan till exempel vara i form av ett bokat besök av chef, ett bedömningsbesök bokat av medarbetaren själv eller vid en lindrig skada. En skada, ett problem eller ohälsa kan ha olika orsaker:

    – Vid orsaker som uppkommmit på arbetsplatsen och av arbetsförhållanden kommer Falck att arbeta tillsammans med arbetsgivare och medarbetare för att förbättra eller bibehålla arbetsförmågan.
    – Vid orsaker som uppkommit på exempelvis fritiden, av levnadsvanor, genetiska faktorer eller familje- och bostadsförhållanden arbetar extern aktör, till exempel vårdcentralen, tillsammans med individen.

  2. Baserat på undersökning och bedömning kommer Falck att presentera alternativ för nästa steg. Det kan till exempel vara en vidare utredning eller behandling hos Falck, remiss till annan vårdare eller akut allvarlig skada som behöver mer kvalificerad sjukvård.  
  3. I syfte att inte förlora värdefull tid i återgång till arbetet, Return To Work, RTW, kommer Falck, vid behov, att föreslå en plan för återgång till arbetet. RTW inleds även om Falck inte är involverade i själva behandlingen av medarbetaren. Det är Volvo Group som arbetsgivare som avgör nästa steg utifrån de förslag Falck ger som oberoende expertresurs.

Vid livshotande och akuta skador ska Volvo Groups anställda alltid vända sig till 112.

Beställa online

Jag hittar inte rätt tjänst

Tjänster som visas på Mina Sidor är Volvos avtalade tjänster inom företagshälsa. Om du önskar beställa andra tjänster eller önskar en offert på grupp- eller organisationsnivå kan du välja att skicka en förfrågan till kundservice. Du kommer då att bli kontaktad av för en dialog om behov och möjliga tjänster.

Jag vet inte vilken tjänst jag ska välja

Om du behöver hjälp med att välja tjänst kan du kontakta kundservice eller ställa frågan direkt online. Kontaka kundservice

Hur ser jag att beställningen är skickad?

När du har klickat på "Beställ" i formuläret får du en bekräftelse på att din beställning är skickad.

Hur vet jag att min medarbetare har blivit erbjuden en tid?

Både du och din medarbetare får e-post med bekräftelse på bokad tid. Medarbetaren får även sms-bekräftelse och påminnelse 

Hur kan min medarbetare avboka eller omboka sin tid?

I bekräftelsen via e-post och sms står det telefonnummer dit medarbetaren kan ringa för att avboka eller omboka sin tid.

Beställningshistorik

Var hittar jag beställningshistoriken?

Länk till beställningshistoriken finns i toppmenyn på kundsidan. Föratt du ska kunna se beställningar i historiken behöver du behörig beställare har ha beställt tjänster inloggat via beställningsformuläret. Du kan enbart se beställningar gjorda efter den 15 maj 2023.

Vad visas i beställningshistoriken?

Beställningshistorik visar all information och detaljer om varje lagd beställning.

Tjänster som förmedlats via telefon eller beställts utan inloggning visas inte beställningshistoriken.

Kan medarbetare se beställningshistorik?

Eftersom historiken kräver inloggning kan medarbetare idag inte se beställningshistorik över de beställning man själv har gjort online.

Inloggning

Det står att jag inte är behörig beställare när jag loggar in?

Genom att du är upplagd som chef i Volvokoncernens personalsystem (SAP HR) är du automatiskt registrerad som behörig beställare hos Falck.

Som HRBP behöver man vara registrerad som HRBP i Volvokoncernens personalsystem (SAP HR).  

  • Anställd HRBP som inte kan beställa kontaktar omgovernance@volvo.com och anger namn, anställningsnummer och de avdelningsnummer du ansvarar för
  • Konsult som jobbar som HRBP kan beställa utan att logga in, men kan inte se beställningshistoriken.

Återkoppling till arbetsgivaren

Varför är återkoppling till chef viktigt efter bedömningsbesök?

Medarbetare har möjlighet att boka tjänsten bedömningsbesök utan att först få detta godkänt av arbetsgivaren. 

Efter utfört bedömningsbesök behöver information kopplat till arbetsgivarens arbets- och rehabiliteringsansvar så tidigt som möjligt återkopplas till chefen – efter samtycke.

Detta är en förutsättning för att arbetsanpassning eller rehabiliterande åtgärder ska påpbörjas.

Återkoppling bör därför göras efter det första bedömningsbesöket. Om det finns skäl att inte blanda in arbetsgivaren, kan medarbetaren erhålla upp till maximalt tre besök, utan att det återrapporteras till chefen.

Frågor och support

Kontakta vår kundservice genom säkra formulär här online eller ring oss alla helgfria vardagar 08:00–16:30 på 0775-522 522