Skriv utSkriv ut

Tack vare snabb krishjälp från Previa kunde Clas Ohlsons anställda gå tillbaka till jobbet bara några dagar efter bombdådet på Drottninggatan i Stockholm.

Clas Ohlson - krishantering
Lösning
Previa hjälpte Clas Ohlson med krisstöd vid bombdådet i Stockholm som skedde i december 2010.

Det har gått tio månader sedan självmordsbomben smällde på Drottninggatan i Stockholm. De anställda pratar inte ofta om den ödesdigra dagen. Inte heller har sjukfrånvaron ökat, något som annars är mycket vanligt efter stora trauman på arbetsplatser.

När bomben briserade den 11 december 2010 lät det mest som en tung container som lossade precis utanför Clas Ohlsonbutikens personalingång.

När polisen väl fått grepp om händelseförloppet utrymdes och stängdes butiken. Kvar fanns en grupp uppskärrade medarbetare och en lika omskakad butikschef.

– Direkt efter bombdådet satte vi igång att arbeta enligt vår egen krisplan. En naturlig del av planen var att kontakta Previa för att få hjälp med krisbearbetningen. Kort därefter kom en krisspecialist från Previa och pratade med både chefer och medarbetare, berättar Magnus Mejersten.


Fick hjälp med krishantering


Under följande två dagar fick alla inblandande hjälp med krishantering och att bearbeta händelsen. Personal från andra Clas Ohlson-butiker togs in och de som jobbat när bomben smällde togs ur tjänst. Gruppsamtal varvades med individuella samtal med stöd från Previa.

En viktig del i bearbetningen var att alla medarbetare fick möjlighet att berätta om sina egna upplevelser. Alla var förstås chockad

"Direkt efter bombdådet satte vi igång att arbeta enligt vår egen krisplan."

Magnus Mejersten, butikschef
e, men i olika grad. Magnus Mejersten kom själv till butiken morgonen efter bombdådet.

– När jag träffade alla medarbetare insåg jag hur dåligt de hade mått av traumat – det berörde mig kraftigt. Jag kände då en stor tacksamhet över att vi hade en krisplan som fungerade när det oförutsägbara hände, säger han.


Nöjda med tjänsten K24


Krisbearbetningen avslutades med ett gemensamt samtal ungefär två veckor efter bombdådet. Att det lönade sig att vara väl förberedda har Clas Ohlson nu fått kvitto på.

– Vi är väldigt nöjda med stödet och vi slapp helt sjukskrivningar till följd av krisen. Nu inser vi vikten av att ha en plan när det oförutsägbara händer. Och hur viktigt det är att kalla in experter, säger Magnus Mejersten.


Fakta om krishantering, K24


K24 en proaktiv tjänst som syftar till att bygga upp rätt kompetens inom kundföretaget. Previas personal kan rycka ut direkt efter att en kris trätt i kraft, som i Clas Ohlsons fall, men framför allt är utbildning av chefer är A och O. Per Larsson, beteendevtare på Previa, berättar varför:

– Om cheferna agerar fel kan detta orsaka större skada än själva traumat i sig. Men gör man rätt från början främjas en återhämtning av såväl individen, arbetsmiljön och verksamheten, säger han.

Mer fakta om Previas tjänst K24
Previa nära dig
Relaterade aktiviteter
Previa arrangerar flera olika aktiviteter och utbildningar över hela Sverige.