Vaccinationsspruta

Covid-19 vaccination

I samverkan med Sveriges regioner vaccinerar Previa mot covid-19 på uppdrag av respektive region och enligt aktuell prioriteringsordning.

Om vaccinet

All vaccinering sker på uppdrag av respektive region som prioriterar och distribuerar vaccinet lokat. Det finns inte möjlighet att välja vaccin då tillgången är begränsad. Samma typ av vaccin används för båda doserna.

Onlinebokning

Tidbokning för vaccinering görs i appen Previa Online, som finnas att ladda ner från Apple App Store och Google Play, eller på webben, använd bokningslänk till höger.


Apple App Store  Google Play Store

Krav för vaccination

Du måste vara fullt frisk vid vaccinationstillfället. Vid minsta tecken på luftvägsinfektion, feber eller förkylning avboka din tid. Vaccinationen genomförs endast om du är helt symptomfri. 

Har du svår allergi ska du kontakta din vårdcentral för rådgivning om var du ska vaccineras.

Dos 1 

Bokning av dos 1 görs i appen Previa Online eller på webben:

  1. Välj tjänst "Vaccination mot covid-19".
  2. Välj aktuell region.
  3. Välj "Boka tid".
  4. Logga in med BankID eller med Freja eID+ (eller via ombud, se nedan). 
  5. Välj plats för vaccinationen.
  6. Du får nu en översikt av lediga tider. Välj dag och tid och klicka på "Nästa".
  7. Bekräfta tiden genom att klicka på "Boka".
  8. Du får en omedelbar bekräftelse i appen/på webben att det finns en tid bokad. Du får även ett sms och ett mail med information om din bokade tid (om du godkänt detta i dina inställningar) och hur du gör om du behöver avboka tiden.

Dos 2

Tid för dos 2 ges på plats vid vaccinationstillfället för dos 1. Påfyllnadsdosen kan ges tidigast sju veckor efter dos 1.

Avbokning

Avboka senast 1 timme innan din bokade tid för att ge andra personer möjlighet att vaccinera sig. Du avbokar din tid i appen Previa online eller på webben:

  1. Välj "Mina ärenden".
  2. Logga in med BankID eller med Freja eID+ (eller via ombud, se nedan).
  3. Välj den bokade tiden och klicka på "Avboka besök"
  4. Bekräfta avbokningen.

Ombokning

Du behöver först avboka din befintliga tid, se rutin ovan. Därefter bokar du en ny tid i appen Previa Online eller på webben.

Ombud när du saknar BankID eller Freja eID+

Saknar du BankID eller Freja eID+ kan du ta hjälp av ett ombud, t ex en familjemedlem eller närstående med BankID eller Freja eID+ som då kan logga in och agera ombud för dig. Du behöver finnas tillgänglig för ombudet vid bokningstillfället. 

Du som agerar ombud åt en person som inte har BankID eller Freja eID+ ska kryssa i rutan "Jag är ombud". Ange sedan personnumret till personen som ska vaccineras.