Gör ditt ärende online. Du kan ändra och avboka tid direkt på webben. För frågor använd våra säkra formulär: Kontakta oss eller till din ort.


Vaccinationsspruta

Covid-19 vaccination

I samverkan med Sveriges regioner vaccinerar Previa mot covid-19 på uppdrag av respektive region och enligt aktuell prioriteringsordning.

Om vaccinet

All vaccinering sker på uppdrag av respektive region som prioriterar och distribuerar vaccinet lokat. Det finns inte möjlighet att välja vaccin då tillgången är begränsad. Samma typ av vaccin används för båda doserna.

Onlinebokning

Tidbokning för vaccinering görs i appen Previa Online som finnas att ladda ner från Apple App Store och Google Play.


Apple App Store  Google Play Store

Krav för vaccination

Du måste vara fullt frisk vid vaccinationstillfället. Vid minsta tecken på luftvägsinfektion, feber eller förkylning avboka din tid. Vaccinationen genomförs endast om du är helt symptomfri. 

Dos 1 

Bokning av dos 1 görs i appen Previa Online:

  1. Logga in med BankID (eller via ombud, se nedan). 
  2. Välj tjänst "Vaccination mot covid-19".
  3. Välj aktuell region.
  4. Välj "Boka tid".
  5. Välj plats för vaccinationen.
  6. Du får nu en översikt av lediga tider. Välj dag och tid och klicka på "Nästa".
  7. Besvara hälsodeklarationen, klicka på "Nästa".
  8. Bekräfta tiden genom att klicka på "Boka".
  9. Du får en omedelbar bekräftelse i appen att det finns en tid bokad. Du får även ett sms och ett mail med information om din bokade tid och hur du gör om du behöver avboka tiden.

Dos 2

En tid efter första vaccinationen får du ett sms med en länk för att boka tid för påfyllnadsdos.

Använd länken för att kunna se lediga tider på rätt vaccinationsplats för dos 2. Påfyllnadsdosen kan ges tidigast fyra veckor efter dos 1.

Avbokning

Avboka senast 1 timme innan din bokade tid för att ge andra personer möjlighet att vaccinera sig. Du avbokar din tid i appen Previa online:

  1. Logga in med BankID (eller via ombud, se nedan).
  2. Välj "Mina ärenden".
  3. Välj den bokade tiden och klicka på "Avboka besök"
  4. Bekräfta avbokningen.

Ombud när du saknar BankID

Saknar du BankID kan du ta hjälp av ett ombud, t ex en familjemedlem eller närstående med BankID som då kan logga in och agera ombud för dig. Du behöver finnas tillgänglig för ombudet vid bokningstillfället. 

Du som agerar ombud åt en person som inte har BankID ska kryssa i rutan "Jag är ombud". Ange sedan personnumret till personen som ska vaccineras. 

 

Frågor och support


Kontakta vår kundservice genom säkra formulär online eller ring oss alla helgfria vardagar.