Om coronaviruset: Har du frågor om covid-19 ring 113 13 eller läs mer på vår informationsida om coronaviruset
Nu är det många som ringer.  Du kan ändra och avboka tid online. För andra frågor använd våra säkra formulär: Kontakta oss eller till din ort.

Diagram visar minskning av aktuell korttidsfrånvaro
Aktuell korttidsfrånvaro, antal per 100 000 medarbetare.

Viss minskning av andel sjukskrivna

ressnyhet 20200324: Det fortsätter vara ett högre inflöde av sjukskrivningar än normalt. Samtidigt anas en viss normalisering av balansen mellan sjuk- och friskanmälningar, vilket leder till en viss minskning av andelen sjukskrivna totalt sett. Det visar Previa Sjuk och Frisk, Sveriges mest omfattande och dagsaktuella statistik- och analysverktyg för kort- och långtidsfrånvaro.

– Det fortsätter vara ett högre inflöde av sjukskrivningar än normalt, men det börjar samtidigt bli en ökad balans mellan sjuk- och friskanmälningar, dvs vi ser en ökad tendens av att personer nu även börjar friskanmäla sig i större omfattning än tidigare, säger Maria Steneskog Nyman, chef för Previas Sjuk och Frisk-tjänst.

Previa Sjuk och Frisk omfattar 156 000 personer på 410 företag och offentliga organisationer över hela Sverige. Sjuk-, VAB- och friskanmälan görs via telefon eller online och inkluderar sjukvårdsrådgivning och uppföljning av sjukfrånvaro.

Sammantaget är fler än åtta procent av medarbetarna är fortsatt frånvarande på grund av korttidssjukdom eller VAB, dock gör den ökade balansen mellan sjuk- och friskskrivningar att sjuktalet minskar något under inledningen av veckan.

Diagram visar något lägre korttidsfrånvaro än förgående vecka
Aktuell korttidsfrånvaro, antal per 100 000 medarbetare, per orsak.

– Det ska bli intressant att framöver följa om vi är på väg in i en mer normaliserad period än det vi sett den senaste tiden vad gäller sjuk- och friskanmälningar, säger Maria Steneskog Nyman, chef för Previas Sjuk och Frisk-tjänst.

Då det inte går att diagnostisera över telefon huruvida en individ är smittad av covid-19 eller annan sjukdom med liknande symptom så ska inte statistiken tolkas som en direkt redovisning av smittoläget.

Vi behöver alla bidra på det sätt vi kan i rådande läge. Genom att synliggöra hur sjukskrivningssituationen ser ut i Sverige så vill Previa bidra med kunskap för att underlätta hanteringen av covid-19 över hela landet. Previa kommer att publicera statistiken så länge vi bedömer att allmänintresset är högt och att statistiken kan bidra till viktig kunskap.