Om coronaviruset: Har du frågor om covid-19 ring 113 13 eller läs mer på vår informationsida om coronaviruset
Nu är det många som ringer.  Du kan ändra och avboka tid online. För andra frågor använd våra säkra formulär: Kontakta oss eller till din ort.

Diagram visar små förändringar i per orsak
Aktuell korttidsfrånvaro, antal per 100 000 medarbetare.

Små förändringar i sjukfrånvaron

Pressnyhet 20200325: tisdagen innebar endast marginella förändringar i sjukskrivnings- och VAB-statistiken i Sverige. Det visar Previa Sjuk och Frisk, Sveriges mest omfattande och dagsaktuella statistik- och analysverktyg för kort- och långtidsfrånvaro.

– Tisdagen visar ingen tydlig förändring i innehåll eller trender i sjukfrånvaron, säger Lennart Sohlberg, analytiker på Previa.

Previa Sjuk och Frisk omfattar 156 000 personer på 410 företag och offentliga organisationer över hela Sverige. Sjuk-, VAB- och friskanmälan görs via telefon eller online och inkluderar sjukvårdsrådgivning och uppföljning av sjukfrånvaro.

Sammantaget är fortsatt cirka åtta procent av medarbetarna frånvarande på grund av korttidssjukdom eller VAB.

Diagram visar små förändringar i per orsak
Aktuell korttidsfrånvaro, antal per 100 000 medarbetare, per orsak.

Då det inte går att diagnostisera över telefon huruvida en individ är smittad av covid-19 eller annan sjukdom med liknande symptom så ska inte statistiken tolkas som en direkt redovisning av smittoläget.

Vi behöver alla bidra på det sätt vi kan i rådande läge. Genom att synliggöra hur sjukskrivningssituationen ser ut i Sverige så vill Previa bidra med kunskap för att underlätta hanteringen av covid-19 över hela landet. Previa kommer att publicera statistiken så länge vi bedömer att allmänintresset är högt och att statistiken kan bidra till viktig kunskap.