Vi har gjort en uppgradering av previa.se Har du problem att ladda sidan eller använda online tjänsterna rensa cache och starta om din webbläsare. Gör så här.

Korttidsfrånvaron ökar bland unga
Korttidsfrån varon ökar bland unga. (Korttidsfrånvaro i procent)

Debatt med fokus på korttidsfrånvaro

Korttidsfrånvaron är den viktigaste trenden att följa för ett hållbart arbetsliv. Bakgrunden till detta, bakomliggande orsaker och hur hälsa kan främjas genom att följa korttidsfrånvaron togs upp på Previas seminarium tillsammans med Dagens Industri i Almedalen 1 juli.

Korttidsfrånvaron har under senare år planat ut, men det finns ett undantag.

– Idag ser vi att korttidsfrånvaron ökar allra mest bland unga människor i åldersgruppen 20–29 år, medan den stabiliserat sig i övriga ålderskategorier, säger Lennart Sohlberg, analytiker och hälsoekonom på Previa.

Korttidsfrånvaro är ofta en blind fläck i statistiken, men siffran är en viktig parameter som kan användas för tidiga insatser för att motverka längre frånvaro och stödja frisknärvaron på jobbet.

Fokus på korttidsfrånvaron lönar sig, inte minst för att återkommande frånvaro ofta föregår längre sjukskrivningar.

Lennart Sohlberg, analytiker på Previa

– Att få bukt med korttidsfrånvaron lönar sig, inte minst för att återkommande frånvaro ofta föregår längre sjukskrivningar, säger Lennart Sohlberg.

Korttidsfrånvaron har planat ut under de senaste åren och ligger idag på mellan 1,1 och 1,3 procent för ålderskategorierna över 30 år. Lägst frånvaro har 60+ generationen. Ungdomar, 20–29 år, utgör dock ett undantag – här har korttidsfrånvaron gått från att ha varit den lägsta 2014 till högsta på 1,6 procent. Trenden är också stigande. Varför? Och hur kan företag främja hälsa genom att följa korttidsfrånvaron?

Dessa frågor, och fler, diskuterades under årets Almedalsvecka då Previa bjuder in till seminarium på temat korttidsfrånvaro.

Medverkande

• Niclas Lamberg, HR direktör, Trafikverket
• Anna Johnsson, Arbetsmiljöchef, Arriva Sverige
• Mandus Frykman, Nationell samordnare för en välfungerande sjukskrivningsprocess, Regeringskansliet