Tips från experten

Ledarskap ger kraft i kreativa miljöer

Ledarskap ger kraft i kreativa miljöer ;

Få arbetsplatser är så mytomspunna som teatern. Staffan Aspegren, Konstnärlig chef, Teater, på Kulturhuset SPIRA i Jönköping ser ledarskap som en lagsport där man hela tiden sluter avtal med varandra. Som chef har jag ett ansvar att vara tydlig med förväntningar och skapa trygghet så medarbetar kan uppnå sitt allra bästa, säger han.

Det är framför allt inom musikdramatik som Staffan Aspegren gjort sig ett namn och han har regisserat uppsättningar på, bland annat, Göteborgsoperan, Norrlandsoperan och Malmö Opera. Han har dessutom varit adjungerad professor vid Högskolan för Scen och Musik vid Göteborgs Universitet och har även skrivit egna musikaler. Dessutom föreläser han om ledarskap. 

– Det finns någon sorts bild av att teaterfolk är en enda stor familj med divor och egon som älskar och hatar varandra om vartannat – det är en myt. Visst finns det stora egon inom teatervärlden men samtidigt är man som scenartist extremt sårbar. Att stå på scenen är naket, det krävs en enorm tillit för att gå ut på scenen dag efter dag och prestera, säger han.

Tillit - en av de viktigaste egenskaper hos ledare

Visst finns det speciella utmaningar vid teatern som man inte möter på andra arbetsplatser, men samtidigt beskriver Staffan Aspegren ledarskap som en process som syftar till att få fram det bästa ur alla individer. Att uppnå det kräver närvaro, förmåga att läsa av andra och så ordet han ofta återkommer till: Tillit. 

– Ledarskap är som en lagsport där man hela tiden sluter avtal med varandra, det kräver en enorm tillit – man måste kunna lita på sin motpart. Det gäller alla som arbetar med människor, det är ingen skillnad om man arbetar på kontor. Som ledare måste man vara tydlig med sina förväntningar, och skapa den trygghet som behövs så att människorna omkring en kan uppnå sitt allra bästa, säger han.

Motsatsen till tillit stavas rädsla och det finns nog ingenting som lika effektivt som rädsla riskerar att kväva människors kreativitet och livslust. 

– På teatern är det extra tydligt eftersom arbetet är så utsatt. Man har rent konkret allas ögon på sig, men det är en viktig fråga att ta itu med. Vad är jag rädd för? Jag tror inte att man ska vara rädd för att erkänna att man är rädd, det är första steget för att komma över rädslan. Erkänner man den inte så internaliseras den. Rädsla kan leda till ett enormt slöseri av talang om man inte kan kanalisera den, säger han.

Chefens uppgift är att bestämma

Hur uppnår man då det? Här är Staffan Aspegren extremt tydlig. Det som utmärker en bra chef är att han eller hon som "bestämmer". 

– Jag bestämmer. Det är mitt ansvar att bestämma. Man måste kunna axla rollen som ledare, säger han.

Att vara tydlig i sitt ledarskap, och i sin vision över var gruppen och individen är på väg, är ett sätt att skapa trygghet. Ibland kan det vara jobbigt att vara tydlig, men att undvika svårigheter eller låta bli att sätta gränser av ängslighet skapar bara osäkerhet. Medarbetare som får tydliga ramar för sitt arbete kan vila i dessa och ges därmed en plats att växa. 

Delegera inte bort ansvar och undvik att vara "kompis"

– Det ligger lite i vår tid att individen ska ges mycket ansvar men samtidigt får man som ledare inte delegera bort sitt ansvar. Jag tror heller inte på att man som chef ska vara på kompisnivå. Det ingår i ledarskapet att man kan behöva fatta obehagliga beslut. 

Kristina Spegel, psykolog och organisationskonsult på Previa med en bakgrund inom teater, säger att även om det är en unik arbetsplats så kan man omsätta dessa ledarskapstankar i princip till vilken arbetsplats som helst. 

– I grunden handlar ledarskap om att få människor att nå sin fulla potential, och det gör man genom att se till de mänskliga grundbehoven – att bli sedd, att bli bekräftad och att få tillhöra en grupp. Jag tror nyckeln handlar om närvaro och om att veta vilken roll man har och vilka förväntningar som finns på en, säger Kristina Spegel.