Tips från experten

Skapa utrymme för återhämtning i höst

;

Omkring var tredje medarbetare upplever stress på hög nivå eller risk-nivå, det visar tidigare kartläggning av Falck Previa. Stress utan återhämtning är inte bra för hälsan. Se därför till att skapa rutiner för att kunna prioritera återhämtningen, så att inte stressen tar över.

Idag präglas arbetslivet av ett högt tempo med ständigt ökande krav på effektivitet, tillgänglighet och resultat i relation till högt satta mål. När vi arbetar under stressade förhållanden är det enkelt att tänka att vi kan skjuta upp återhämtning till helgen eller till nästa ledighet, men brist på återhämtning är en avgörande faktor bakom utmattning.

­­– Ett stort problem är den så kallade ”återhämtningsparadoxen”. Vi lyckas inte skydda vår återhämtning under intensiva perioder då vi skulle behöva den som mest, säger Mattias Engström, organisationskonsult på Falck Previa.

Fler chefer i riskzonen för hög stress

Stress påverkar alla på olika sätt men många uppger att de får svårare att koppla av och att de känner sig mer lättretliga. Det är ungefär lika många chefer med underställd personal som medarbetare utan chefsansvar som befinner sig under hög stress, däremot befinner sig något fler chefer med underställd personal i riskzonen.

­– Bakom allvarliga utmattningar finns ofta långvariga faktorer som stört återhämtningen. En konflikt på jobbet, eller ständig känsla av otillräcklighet, oro för förändringar eller en känsla av utanförskap kan störa även den bästa situationen för återhämtning. Sådant behöver man hitta lösningar på, både för chefer och medarbetare, säger Mattias Engström. 

Att avsätta tid för eftertanke och reflektion är viktigt inte bara för vårt välmående men också för vårt ledarskap och medarbetarskap­.

Våga be om hjälp

Kristina Spegel är organisationspsykolog på Falck Previa och betonar vikten av att i att prata med varandra, att formulera det som är utmanande för sig själv och andra. Att avsätta tid för eftertanke och reflektion är viktigt inte bara för vårt välmående men också för vårt ledarskap och medarbetarskap­. Hennes råd är att våga be om hjälp, men också våga ta emot hjälp.

– Du kanske blir förvånad över hur många människor du har omkring dig som gärna gör saker för att hjälpa dig och som vill dig väl. Öva dig på att vara den som tar emot hjälp ett par gånger om dagen. Den som får. I den vilan finns tacksamhet och glädjen och det reducerar stress, säger Kristina Spegel.

Tips för återhämtning i vardagen

 

  1. Avsluta arbetsdagen ordentligt. Kryssa av vad du fått gjort och gör en ”att-göra-lista” för morgondagen som du lämnar på jobbet. Då minskar risken att något stör din återhämtning hemma.
  2. Håll isär arbete och fritid. Tänk särskilt på hur du hanterar e-mail, telefon och dator så att de inte stör återhämtningen.
  3. Få tillräckligt med sömn. Sömnen är det viktigaste form av återhämtning.
  4. Försök få in olika typer av återhämtning. Aktiv återhämtning är kreativ men kravlös och fyller på med energi medan passiv återhämtning låter oss vila.
  5. Prova dig fram kring vad som fungerar för dig. Utvärdera inte bara vad som känns lättast för stunden utan vad som gett bäst effekt efter till exempel en vecka.