Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av previa.se. Genom att använda webbplatsen samtycker du till vår Cookiepolicy.
Ledarskapet har en stor inverkan på arbetsmiljön. Goda ledare utmärker goda arbetsplatser genom att vara noga med kompetensutveckling och att ge anställda möjlighet att utvecklas, genom tydlighet i kommunikation så att alla vet vad som gäller och känner att de tillför till verksamheten.
Använd våra tips för att utveckla ledarskapet. Tipsen är framtagna i en process med våra organisationskonsulter och beteendevetare.
Som organisationsexpert är mitt jobb att stötta kunden att se vad de behöver arbeta med och uppmuntra den riktningen. Arbetet måste ju ledningsgruppen sedan göra själva.
Chefens fokus på verksamheten kan göra att de egna behoven glöms bort. Viljan att göra ett riktigt bra jobb kan leda till ständig övertid, obefintlig återhämtning och att den egna motionen prioriteras bort. En sådan livsstil är direkt hälsofarlig. Dessutom smittar stress. Stressade chefer skapar medarbetare som inte mår bra. Var mån om att tala lugnt, ha ett avslappnat kroppsspråk och visa arbetsglädje. Be om feedback kring din egen stresshantering. Diskutera dina arbetsvillkor regelbundet med din egen chef.
Via ledarskapsutbildningen får du kunskaper om hur ett effektivt ledarskap fungerar, om beteende med resultat som drivande faktor och kopplingen mellan ledarskap och medarbetares motivation i verksamheten.