Skriv utSkriv ut

Sveriges ledande hälsoföretag Previa, med cirka 1 000 anställda i hela landet, får en ny dansk ägare. Det är medlemsägda TryghedsGruppen och hälsoföretaget Falck Healthcare som slår ihop sina verksamheter inom hälsa i det nybildade företaget Falck Healthcare Holding. Previa kommer nu att ingå i Skandinaviens största koncern inom hälsa i arbetslivet.

Med en omsättning på 2,2 miljarder kronor och 2 000 anställda blir Falck Healthcare Holding den största koncernen i Skandinavien inom hälsa i arbetslivet. Previa blir ett dotterbolag till Falck Healthcare Holding, där Falck Holding kommer att äga 60 procent av aktierna och TryghedsGruppen 40 procent.

– Genom en stark och långsiktig ägare kommer Previa att kunna fortsätta utvecklas på ett sätt som gynnar såväl våra kunder som medarbetare. Vi får ännu bättre möjligheter att bidra till fler välmående och välfungerande medarbetare och organisationer, säger Christer Zaar, vd på Previa.

– De skandinaviska ländernas välfärdssystem står under hård press. Vi har sett ett stort behov av att tillsammans med TryghedsGruppen skapa en stark privat leverantör för att skapa ett hållbart arbetsliv, säger Allan Søgaard Larsen, vd på Falck Holding.

– Med den nya ägarkonstellationen skapas en av de starkaste koncernerna inom området hälsa i arbetslivet, vilket ger de bästa möjliga förutsättningarna för fortsatt utveckling för både våra kunder och medarbetare, säger Jørn Wendel Andersen, vd på TryghedsGruppen.
Fusionen genomförs under förutsättning att den godkänns av berörda konkurrensmyndigheter.

För mer information kontakta:
Christer Zaar, vd, Previa, 070­893 33 22, christer.zaar@previa.se
Ulf Herrlin, cfo, Previa, 070­582 08 95, ulf.herrlin@previa.se